Fotobanky jsou pohodlným a často i levnějším řešením, pokud potřebujeme obrazové podklady, které bychom mohli bez obav použít ve svých kampaních. Nabízí nám dobrou kvalitu včetně rychlého a pohodlného pořízení.
Jaká je škála využití takových materiálů?
To záleží zejména na pořizovací licenci, ke které se zavazujete. Ve většině běžných případů se využívá standardní licence, tzn. že zakoupené materiály můžete použít až 500 000x, ale nesmíte je přeprodávat nebo tisknout na své předměty určené k dalšímu prodeji. U každé fotobanky mohou být podmínky licence odlišné, takže před nákupem se ujistěte, jak můžete s materiálem nakládat. Rozšířená licence bývá zpravidla dražší, ale na druhou stranu Vám zajistí víc možností.
V jakých cenových relacích se pohybuje nákup 1 obrázku/fotografie?
Na každé fotobance je to jinak. Cena se vždy odráží na velikosti. Menší obrázek pro webové použití se bude nacházet v cenovém rozpětí desítek korun. Fotografie pro billboard už se bude pohybovat v rámci několika stovek.
Nej…
Největší fotobanky jsou ty zahraniční (platí se na nich nejčastěji v dolarech, eurech či librách). Nejznámější jsou asi Shutterstock (60 miliónů materiálů) nebo Fotolia (44 miliónů). Všechny nahrané fotografie a ilustrace prochází schvalovacím procesem, aby bylo dosaženo profesionální kvality. Nabízejí velký sortiment použitelných materiálů a máte tak možnost přiblížit se Vašim představám. Takže doporučuji pohodlně se usadit s šálkem čaje a vyhradit si několik minut, v mém případě i hodin procházením vhodných snímků.
Jaká je nevýhoda nákupu na fotobankách?
Musíte počítat s tím, že nebudete jediní, kteří si obrázek zakoupili. Může se stát, že dříve nebo později se Vám podaří narazit na nějakou jinou práci, kde bude použit stejný zakoupený motiv/snímek, ale s tím se dá smířit.